CHRISTOPH HEEMANN
FEATURE 041

アヴァンギャルド・ノイズ界の歴史的重要バンド、H.N.A.S.の創立メンバーであり、ミラー、イン・カメラ、ミーミルなどの様々なアーティストとのユニットやコラボレーション、そして自身のレーベルStreamlineでの活動など、キャリアのスタートから常に精力的な活動を見せているあのクリストフ・ヒーマンが、2002年のミラー+ジム・オルークの初来日ツアー以来、実に13年振りに再来日!しかも今回は前回と同じく親友のジム・オルークに加えて、近年コラボレートを続けているウィル・ロングによるセラーと合同でのジャパン・ツアー!間もなく新潟にもやって来ますよ!私たちをどんな音響世界に誘ってくれるのか、本当に楽しみでならないところです!




HOMETOWN
Aachen, DE

LABEL
STREAMLINE (DE)
THREE POPLARS (DE)
EXTREME (AT)
ROBOT (US)
BAROONI (NL)

MEMBER
Christoph Heemann (H.N.A.S., PLASTIC PALACE PEOPLE, HOLLYWOOD DREAM TRIP, MIRROR, MIMIR, IN CAMERA, A MOUSE ORCHESTRA, DIE LUSTIGEN NUSSE, HIRSCH QUADRAT, SECLUSION, VOGELSCHEIs UND SEINE VERRUCKTEN KROTEN, ULTRA)

WEB
CHRISTOPH HEEMANN

VIDEO

Live at Flywheel Easthampton


Live at Intro In Situ




Christoph Heemann / Jim O'Rourke / Celer Japan Tour 2013



08 18 - Kobe - Guggenheim House
08 19 - Kyoto - Metro
08 20 - Tokyo - Super Deluxe
08 27 - Niigata - Ryutopia
08 28 - Tokyo - Super Deluxe

Japan Tour total info: Steamroom Tokyo


Niigata Show
Live Electronics in Niigata Vol.6





2013 09 27 TUESDAY

りゅーとぴあ 4F スタジオB

Open 17:00 / Start 17:30

Adv 3500JPY / Door 4000JPY / Student 2000JPY

live performance:
Christoph Heemann
Jim O'Rourke
Celer
Satoshi Fukushima
Youki Noseyama

more info: ANTI MUSIC
まず最初に自己紹介をお願いします。

クリストフ・ヒーマン。1964年、ドイツのアーヘン生まれ。1985〜1993年に、ミュジーク・コンクレート、アヴァンギャルド、クラウト・ロックや即興音楽など、さまざまな要素からインスピレーションを受け、シュール・コラージュミュージックのアルバムをいくつかリリースしたHIRSCHE NICHT AUFS SOFA(H.N.A.S.)の創立メンバーとして音楽活動をスタート。H.N.A.Sの解散後はソロ、MIMIR(エドワード・カ・スペル、ジム・オルークとのグループ)、ドローンのプロジェクトMIRROR(w/アンドリュー・チョーク)、IN CAMERA(w/ティモ・ヴァン・ルイック)などで活動。 フィールド・レコーディング、アコースティック楽器、エレクトロ、エレクトロ・アコースティック・サウンドなどを融合させ、音楽的な物語を紡いでいくヒーマンのソロ作曲は、よく「聴覚の映画」とも例えられる。ソロ以外では、ジム・オルーク、リー・ラナルド、シャルルマーニュ・パレスタイン、ウィリアム・バシンスキーらとの一連のコラボレーションや、灰野敬二、シャルルマーニュ・パレスタイン、リンペ・フックス、カレント93などのプロデューサーとしての活動を行っている。1994年からレーベル「Streamline」を主宰。

どのようにして音を構築することに興味を持つようになりましたか?

僕は音楽に囲まれて育った。音楽を聴いたり演奏したりすることにみんなが興味を持っている家族だったから、幼いティーンエイジャーの僕もいろんなタイプの音楽に触れることができたんだ。13歳のとき、初めてジョン・ケージのエレクトロ音楽やテリー・ライリーのミニマル・ミュージックを聴いて、音楽への興味が変化して、グッとのめりこんだ。それからすぐ、自分で掘り下げて音作りをしたいと思うようになったんだよね。

あなたの音楽には沢山の様々な音楽的背景を感じます。ご自身どのような音楽に影響されてきたと思いますか?

僕が影響を受けたのは、あらゆる音楽が混じり合ったもの、そして僕が関わってきた環境だね。自分で体験して理解するっていうことを学んだよ。

音楽を制作するにあたりどのようなものにインスパイアされますか?

最初のインスピレーションがどこから来るのかは自分でもよくわからないんだけど、音楽を聴いてきた経験が、僕自身のクリエイションの輪郭や質感についてのアイディアを発展させていくのに役立っている。…曲を書くときは、アイディアが頭の中で育っていくのを待って、それから想像の中で聞こえている音を再構築していくんだ。

新しい作品の制作を始める時、何かコンセプトはありますか?

どのレコードでも新しいアプローチを試みるようにしてる。グラフィック・スコアを書いたアルバムもあれば、直感的に生まれることもある。いつもこう、とか、繰り返されるコンセプト/アプローチみたいなものはないんだ。

もうすぐ日本にやって来ますね!今回はジム・オルークとセラーとのジャパン・ツアーとなりますが、お気持ちはいかがですか?

日本に行くのをすごく楽しみにしてるんだ。日本は大好きな場所だからね。(Celerの)ウィル・ロングやジム・オルークはコラボする相手としてもすごく好きだから、コンサートも楽しみだ。

日本についてはいかがですか?

日本の文化はすごく複雑に入り組んでいるから、僕が受ける印象にもそのことが何等かの形で影響している気はするけど、この質問に対しての正確な答えを出すには今の状況よりもっと時間と空間が必要かな。だけど、僕はもう長いこと日本のカルチャーに惹かれ続けてるってことは言えるよ。

好きな日本のアーティストはいらっしゃいますか?

うん、ミュージシャンとしてもプロデューサー(はっぴいえんど、ティン・パン・アレイ、小坂忠など)としても、細野晴臣の作品は大好きだ。あがた森魚、ゲルニカ、もっと最近だと、渚にて、OOIOO、オオルタイチなんかもいいね。

今後の予定を教えて頂けますか?

これから『Perception and association』っていうソロ・アルバムをリリースするところなんだ。あと、IN CAMERAのアルバムも遠からず発表される予定だし、リンぺ・フックスと一緒にIN CAMERAは「Macchia Forest」っていうアルバムも作っていて、Streamlineから12月にリリースになるよ。ジム・オルークとはPlastic Palace People名義で、ウィル・ロングとはHollywood Dream Trip名義で、それぞれもっと曲を作っていければと思ってる。アンドリュー・チョークとはMIRRORの新しいセッションをこの秋にやろうって話してるんだ。

それでは最後に日本のファンに一言お願いします!

昔からの友達やファンに会うのを楽しみにしてるし、新しい出会いもあるといいなと思ってる。Hollywood Dream Tripの『Second Album』の日本スペシャル・エディションとか、僕自身の新曲・未発表曲も含めてマイクロエディションの新しい曲もコンサートで披露するよ。このツアー限定でね。


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

Christoph Heemann. Born in 1964 in Aachen, Germany, Heemann began his musical work in 1983 as a founding member of the group HIRSCHE NICHT AUFS SOFA (H.N.A.S.), who released several albums of their surreal collagemusic between 1985 and 1993, drawing inspiration from such diverse elements as musique concrete, avantgarde, krautrock and improvised music. After the group disbanded Heemann continued working solo and with the group MIMIR (with Edward Ka-spel and Jim O'Rourke), the drone projects MIRROR (with Andrew Chalk), and IN CAMERA (with Timo van Luyck). Heemann's solo compositions have often been described as "ear-movies", in which he fuses field recordings, acoustic instruments, electronics, and electroacoustic sounds into audio narratives. Aside from this Heemann has done a series of musical collaborations (with Jim O'Rourke, Lee Ranaldo, Charlemagne Palestine, William Basinski) and works as a producer (Keiji Haino, Charlemagne Palestine, Limpe Fuchs, Current 93). He has run the Streamline label since 1994.

How did you become interested in sound construction?

I grew up with music around me, everybody in my family was interested in listening to and playing music and even as a yound teenager I got to hear a lot of different types of music. When I first heard the electronic music of John Cage and the minimalist music of Terry Riley at the age of 13 my interest in sound changed and became more serious, shortly after I started wanting to explore working with sound myself.

I feel your music is so many kind of music. Do you think that you were influenced by any kind of music?

I was influenced by the mixture of all the different sounds of music and environment I got in touch with and learned to experience and apreciate.

What inspires you to create music?

I'm not exactly sure where the initial inspiration comes from, the experience of listening helps to develop ideas about possible shapes and textures of my own creation ... when I work on a piece I usually wait until the idea has grown in my thoughts and then recreate what I can hear in my imagination.

What do you have the concept when you start to make new record?

I try to approach every record in a different way, for some albums I created graphic scores, others happened intuitively, there is no general or repeating concept/approach.

You will come to Japan soon! How do you feel the Japan Tour with Jim O'Rourke and Celer?

I'm excited about coming to Japan again soon as it is a place I like very much. I'm also looking forward to the concerts as Will Long and Jim O'Rourke are among my very favourite artists to collaborate with.

How do you feel about Japan?

Since Japanese culture is extremely complex and intricate my feelings reflect that in some way, a detailed answer to this question thus would take more time and space than this situation would allow for, however I shall say that I have been drawn to Japanese culture for a long time already.

Do you have some japanese favorite artists?

Yes, I like a lot of Haruomi Hosono's work, both as musician and producer (Happy End, Tin Pan Alley, Chu Kosaka etc), also Morio Agata, Guernica, more recent artists like Nagisa Nite, OOIOO and Oorutaichi...

Please let me know near future plan.

I'm about to release a new solo album "Perception And Association", also a new In Camera album should appear before too long, together with Limpe Fuchs In Camera has produced the "Macchia Forest" album that will appear on Streamline in December. I hope to produce more work with Jim O'Rourke as Plastic Palace People and with Will Long as Hollywood Dream Trip. With Andrew Chalk I am talking about new Mirror sessions in the fall of this year.

Please give a massage to japanese fans!

I look forward to seeing old friends and fans again and I hope to meet new people too. We will offer some new, micro edition items at the concerts, exclusive to this tour only, including a special Japanese edition of Hollywood Dream Trip's "Second Album" and a disc of new and previously unreleased work by myself.



INTERVIEW in July 2013
TRANSLATED by Naoko Yamada
TEXT by Masato Hoshino