LEE GAMBLE
FEATURE 063

ベルリンの前衛電子レーベルPANからの2012年のデビュー以来、度重なる怪作で世界の音楽メディア/リスナーを騒がせ、2014年に発表された最新作『Koch』で更なる大きな反響を巻き起こした、ロンドンを拠点とする電子音響の怪人Lee Gamble(リー・ギャンブル)。持ち前の実験精神でダブ、インダストリアル、ドローン、アンビエント、アブストラクト、ノイズを抽出していきながら彫刻的テクノの音像を構築させ、独創的なレイヴ/ダンス・ミュージックへと昇華して現行の新世代エレクトロニクス・ミュージックをアップデートさせてみせた怪人がいよいよまもなく初来日、そして新潟にもまさかの出現!ということで来日直前インタビューを敢行しました。彼の音楽キャリアの成り立ちからレーベルPANについてや自身もプロジェクトに携わっているCYRKのことなどを語っています。来日公演の予習にも是非ご覧下さい!




HOMETOWN
London, UK

MEMBER
Lee Gamble (CYRK)

LABEL
PAN (DE)
ENTR'ACTE (BE)
MELTING BOT (JP)

WEB
LEE GAMBLE soundcloud

VIDEO

Lee Gamble Boiler Room x Bloc DJ Set


Motor System


Mimas Skank





experimental room #19



2015 06 10 WEDNESDAY

GOLDEN PIGS Yellow Stage

Open & Start 19:30 / Close 23:00

Adv 3000JPY / Door 3500JPY / From Out Of Niigata 2500JPY

lineup:
LEE GAMBLE
I WONDER WHEN IT WILL END.
JACOB


more info: experimental rooms


+


PAN Japan Showcase Tour 2015
- Bill Kouligas, Lee Gamble, M.E.S.H., TCF -




06 10 - Niigata - Golden Pigs
06 11 - Tokyo - Dommune
06 12 - Osaka - Conpass
06 13 - Tokyo - Liquid Room


total info: MELTING BOT
まず最初に自己紹介をお願いします。

コンニチハ!

いつどのようにして音楽の制作やDJを始めたのでしょうか?

自分から積極的にレコーディングをし出したのは11、12歳の頃なんだ。簡単なテープのコラージュを録音したりしてね!自分がやってることの意味もよくわかってなかったけど、それがすごく楽しくて、小さな録音機を持っていたから自然にやってたよね!16、17歳の時にはバーミンガムのラジオでDJをしていて、19、20歳になると、スタジオに入って、サンプル音源のテープでトラック作りをしてたかな…。

音楽の制作にはどのようなことにインスパイアされますか?

いろんな物に影響されてると思うよ。でも、僕にとっては、音作りって、日常からエスケープするための道具かもしれないな。物心ついた頃からずっと物(サウンド)を作ったりプレイしたりしていたから、これまでずっとやってたことを、なぜやってるのかって言われると難しいな。

新しいレコードを制作する際のコンセプトはありますか?

レコードの進行役としてコンセプト作りに関わることが多いから、対象にこういう風にアプローチしたいっていうはっきりした考えがあることもあれば(例えば『Diversions 1994-1996』を作った時みたいに)、アイディアとしてはもっと漠然としていて、コンセプト的な枠組みが実際の音楽制作と同時進行でできていく場合もある。だから、その両極の間の“行ったりきたり”が常にあるね。音楽的な構成よりコンセプト作りがより必要な場合もあるし、そうでない時もあるし…。

所属されているレーベルPANについてはいかがですか?

レーベルとはすごくうまくいってるよ!ビル(Bill Kouligas:PAN主宰者)のことはずっと前から知っていて、興味が一致してることも多いし、僕の作品をリリースするのにはいいレーベルだと思ってる。クリエーションに対してオープンでいられて、プロジェクトの全ての面に直接関われるレーベルがあるっていうことは僕にとって重要なことだからね…。

あなたは”CYRK”というプロジェクトにも所属していますが、これについて教えて頂けますか?

僕がCYRKを(他の何人かと一緒に)スタートしたのは2004〜2005年。ロンドンでレギュラーのイベントとして始まったんだ。主にノイズやコンピューター音楽、即興パフォーマンスなんかをブッキングしていて、そういうライヴの間にダンス・ミュージックのDJセットを入れてた。その頃のロンドンって、ダンス・クラブか、ノイズのイベントなのか、それとも即興イベントに行くかを選ばなきゃいけないような感じだったから、興味のあるジャンルを全部カバーできることをやろうと思ったんだよね。

CYRKは違うタイプのイベントも手掛けるようになって、映画イベント(1回はバーミンガムのIkon Gelleryで、もう1回は同じくバーミンガムのThe Electric Cinemaで)のキュレーションもやったんだ。そこでLuke Fowlerの2作品、『Pilgrimage From Scattered Points』(英国の作曲家、Cornelius Cardewについての映画)と、グラスゴーの精神分析学者R.D. Laingの研究についてのドキュメンタリー『What You See Is Where You're At』を上映したりね。

ロンドンのラジオ局ResonanceFM104.4向けのラジオ番組をキュレーションしたこともあるね。2006年の『Utter_Neevs』、 2008年には『Active Cancellation』 、あとは2010年の『Pattern Compulsions』っていう3つ。CYRKはデイヴ・ガスカース(Dave Gaskarth)のデザイン・プラットフォームみたいな役割もあって、彼がCYRKのルックを作り上げる中で、自分の作品を発展させるというか。今は、CYRKは僕とデイヴの音+映像のライヴ・ショウ、僕のPANでのリリース作品用に作られたデイヴの映像作品みたいな位置付けになってきたね。

まもなく日本にいらっしゃいますね。楽しみです!ジャパン・ツアーに対してはいかがですか?

ジャパン・ツアーは楽しみにしてるよ。リキッド・ルームでDJしてるジェフ・ミルズのビデオを見ながら、1996年頃の『Jeff Mills at Liquid Room』をいつも思い出してるんだ。だから2015年に自分も同じことをするんだと思うとすごく上がるよね!ミルズのレコードも絶対かけるよ!

これが初めての日本になると思うのですが、”日本”についてはどのように感じていらっしゃいますか?

日本に行ったことはあるんだけど、その時はプレイはしなかった。日本って、すごく歴史的でスピリチュアルな面と、めちゃくちゃ未来的な面とどっちもあって、興味をそそる国だよね。

日本の好きなアーティストはいらっしゃいますか?

刀根康尚、ナム・ジュン・パイク、サチコ・エム、インキャパシタンツ、中村としまる、メルツバウ、恩田晃、コラプテッド、ユタカ・マキノ、三池崇史。

近い将来の予定を教えて下さい。

最近‘UIQ’っていうレーベルを立ち上げたんだけど、そこでいくつかリリースがある予定。ライヴもあといくつかやるし、NTSのラジオやDJも続けてる。取り掛かってるプロジェクトや曲もあるしね。忙しいけど特に問題なくやってるかな。

日本のファンに一言お願いします!

呼んでくれてありがとう! XX


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

Konnichiwa!

When and how did you start to create the music and DJ?

I started to actively record myself around 11/12 years old. Logging some very basic tape collages! I had no idea what I was doing really, I thought it was funny and I had a little machine that allowed me to record, so naturally I did! - But I was dj'ing occasionally on radio in Birmingham around the age of 16 or 17 and I went to a studio to with some samples on a tape to make a track around 19/20 years old…

What inspires you to create music?

Many things I guess. But I suspect that I use it as a tool to escape the mundanity of life.. I have always made or played around with things (sound) since I can remember, so it's hard to judge why I would do it having always done it…

Do you have a concept when you start to make new record?

Mainly I work with concept as a facilitator to a record. So, sometimes I have a definite idea of how I want to approach something (like Diversions 1994-1996) for instance and other ideas are more loose and the conceptual frameworks simultaneously develop alongside the creation of the actual music. So, there’s always a ‘swinging’ between these poles. Sometimes I need concept to create more than musical frameworks, other times not…

How do you feel about the label "PAN"?

I feel very close to it! I have known Bill (Kouligas) for many years and we share many interests, so it feels a good place for me to release my work. It's important for me to have a label where I can be open to create and be involved directly in all aspects of the project too…

You are joining the project "CYRK". Could you introduce about it?

I started CYRK (with a couple of other people) in 2004/5. It started as a regular night in London. We would book mainly noise, computer music, and improvisation performances but DJ dance music sets in between the live shows. In London at the time you either had a dance club or a noise night or an improvisation night, so we decided to make something happen that encompassed several of our interests..

CYRK ended up curating some other types of events too, Film events - one at Ikon Gallery, Birmingham and the other at The Electric Cinema, Birmingham. We showed Luke Fowler's two films 'Pilgrimage from Scattered Points' - a film about the English composer Cornelius Cardew and ‘What You See is Where You’re At’, an exploration of the work of Glaswegian psychoanalyst R.D Laing.

CYRK curated three radio series for Resonance FM 104.4 in London ? ‘Utter_Neevs ’(2006), ‘Active Cancellation’ (2008) and ‘Pattern Compulsions’ (2010) It also worked as a kind of design platform for Dave Gaskarth to build the look of CYRK around and develop his work, and in some way CYRK has now manifest itself as myself and Dave’s live A/V show and the video work he’s done for my PAN releases..

You will come to Japan soon. We can't wait! How do you feel the Japan Tour?

I'm looking forward to it. I always remember the ‘Jeff Mills at Liquid Room’ from around 1996, seeing videos of Jeff Mills djing in that club, so I’m super excited to do the same in 2015! I'll definitely throw a Mills record into that set!

I think this tour will be your first time Japan. How do you feel about "Japan"?

I have been to Japan once before, but not to perform. It's an intriguing country with what seems both a deeply historical, spiritual aspect and a super futuristic one.

Do you have some Japanese favorite artists?

Yasunao Tone, Nam June Paik, Sachiko M, Incapacitants, Toshimaru Nakimura, Merzbow, Aki Onda, Corrupted, Yutaka Makino, Takashi Miike..

Please let me know near future plan.

I have just started a label ‘UIQ’ which will be releasing some music. I am working on a few more live shows, continuing with my NTS radio show, dj'ing, working on some projects and music. Keeping busy and out of trouble..

Please give a message to Japanese fans!

Thanks for the invite! Xx



INTERVIEW in MAY 2015
TRANSLATED by Naoko Yamamoto
TEXT by Masato Hoshino