TSEMBLA
FEATURE 079

フィンランド/スウェーデンの両親を持つ、北欧アンダーグラウンド界きっての女流電子作家Tsembla(ツェンブラ)が、Lau Nauと共にこの秋初来日!Ducktailsことマット・モンデナイル主宰の米レーベル、New Imagesより発表された2作品では、古今東西なサンプリング、多種多様なエレクトロニクス、コロコロ転がる玩具感、奇妙なサウンドスケープ、多感覚的コラージュなオモシロ音をギッシリ詰め込んで決定的な存在感を世に放っただけに、今回の来日公演は特に見逃せないところです。またソロ活動の他にもKemialliset Ystavatのメンバーとしての演奏や新ユニットのIAX、夫婦デュオのPollotulkki & Hilloampulliなど、様々な動向にも目が離せません!そんな注目すべき彼女に来日前インタビューを行いました。是非ご覧ください。




HOMETOWN
Turku, FI

MEMBER
Tsembla (IAX, POLLOTULKKI & HILLOAMPULLI, KEMIALLISET YSTAVAT)

LABEL
NEW IMAGES (US)
IKUISUUS (FI)
VAUVA (FI)
PAITAPES (FI)
OMA333 (SE)

WEB
TSEMBLA
TSEMBLA soundcloud
TSEMBLA bandcamp

VIDEO

Alejandro


Viikunakatedraali


Tsembla @ Sklenena Louka





Lau Nau & Tsembla with the medium necks Japan Tour 2016



10 22 - Niigata - Shofukuji Temple
10 23 - Tokyo - Vacant
10 25 - Matsumoto - Give Me Little More.
10 27 - Nagoya - Spazio Rita
10 29 - Osaka - Hopken
10 30 - Kanazawa - Kapo


total info: INPARTMAINT


+


experimental room #23



2016 10 22 SATURDAY

正福寺

Open 17:30 / Start 18:00

Adv 2500JPY / Door 3000JPY / From Out Of Niigata 2000JPY / Under18 FREE!

live:
LAU NAU
TSEMBLA
THE MEDIUM NECKS
ILFGC

dj:
JACOB

more info: experimental rooms
まず初めに自己紹介をお願いします。

Tsembla名義で音楽制作をしていて、Kemialliset Ystavat、Pollotulkki & Hilloampulli(夫のニコ-マッティ・アーティとのユニット)やIAX(Lau Nau、Kuupuuとのユニット)などでほかのミュージシャンと一緒にやることもあるわ。スウェーデンの海辺の小さな町、ルーレオー出身。フィンランドとの間の湾の北側にある町よ。

いつどのようにして楽曲の制作をスタートされたのでしょうか?

8年ちょっと前にストックホルムでの仕事を辞めて、フィンランド西岸のトゥルクに引っ越したの。それは人生の大きな転機になった。慣れ親しんだ生活のパターンを捨てて全くの新しい世界に踏み出したの。違う言語、環境、初めて会う人々や考え方、冒険をスタートするのには絶好のタイミングだった。この頃にレコーディング機材をいくつか買って、独学で曲作りとレコーディングを学んだのよ。楽器は子供の頃から弾いていたし、10代にはバンドもやっていたけど、自分自身で何かを創り出すっていうのはそれが初めてだったわね。主に使っていたのは安い子供向けのカシオのキーボードとエレキギター、パーカッションがいくつかと図書館で借りたレコードからのサンプリング音源。サウンドにマッチするコラージュも作り始めたわ。

最新作『Terror & Healing』をお聴きしたのですが、大変素晴らしいです!今作の楽曲はどのようにして制作されたのでしょうか?

ありがとう!私には、一貫した制作プロセスみたいなものはあまりないんだけど、リズムのベースやテクスチャーとして使う、素材になるサウンド探しから始めることが多いかもしれない。インスピレーションを受けるサウンドを見つけたら、それが他の要素に導いてくれて。そのサウンドに合う音、対比する音、補完してくれる音、前に進めてくれるような音を、オーバーダブや編集を重ねながら見つけていくのよ。最初のテイクや不完全なバージョンもたいていは収録しておいて、曲をあまり縛らないでおくの。ラップトップに録音するんだけど、その音をサンプラーを通して出して、キーボードでプレイしたり、音をつなげたり、エフェクトをかけたり。そういうトラックに重ねて直接楽器を演奏したりもするわ。やり方はいつもバラバラだから、手法自体にはあんまり意味はないかな。使えるものは何でも使うの。

新しい楽曲の制作にはどのようなものにインスパイアされますか?

一般的な社会においても同じだけど、パターンと偶然、支配とカオスの間にあるパラドックスと緊張感、そういうものかな。有意義で、複雑で、そして可能性に満ちているから。

あなたのサウンドには多くの様々なジャンルの音楽を感じるのですが、ご自身はどのような音楽に影響を受けてきたと思いますか?

まさにその通りで、いろいろな音楽から興味深いところを見つけて、それが私自身のサウンドに現れてる。曲作りを始めた頃に一番影響を受けたのはMoondogなんだけど、彼はいろんな異なるソースからアイディアを得て、パーソナルで新しいものを創り出した人のいい例よね。私は電子音楽も、世界中の伝統的な音楽も、あらゆる種類のポップミュージックもたくさん聞くわ。多分、私が一番惹かれるのは、異なる伝統を融合させた音楽や、電子的な音とアコースティックな音を組み合わせた音楽、独学で音作りをしている人たちで…そういうものが、私自身がやろうとしてることにも共鳴するんだと思うわ。

New Imagesから作品はリリースされておりますが、あなたにとってのこのレーベルはどのようなものでしょうか?

New Imagesはマット・モンデナイル(Ducktails)が主宰している小さなレーベルで、今は拠点をロサンゼルスにおいてる。かなり幅広いセレクションをリリースしていて、それがすごくいいと思ってるの。

「Tsembla」はどのような意味ですか?フィンランド語?

Tsemblaっていう名前には特に意味はないの。ナボコフの小説『青白い炎』からZemblaっていう単語をもらったんだけど、小説の中ではZemblaは架空の国の名前で、あやしい語り手が自分はそこの追われた王だって言うのね。でも、読んでいると、彼が嘘をついていて、ちょっと気がおかしくて、もしかしたら危険かもしれないって感じるの。Tsemblaは、Zemblaをフィンランド語で書くとこうなるだろうっていう綴りで、私はTsemblaのあやしい創造主ってところかな、って。

間もなく日本にいらっしゃいますね。とても楽しみです。今回初来日かと思いますが、日本についてはいかがですか?

日本にはずっと想像力をかきたてられているから、行けることになってすごくわくわくしてるわ。

好きな日本のアーティストはいらっしゃいますか?

80年代の日本の面白い音楽はたくさん聞いてきた。例えばマライア、清水靖晃、高田みどり、ムクワジュ・ アンサンブルとか、電子音楽と伝統音楽やフォークを融合させるアプローチをしてるアーティストね。それから裸のラリーズも大好き。彼らのポップなコンテクストに共感するの。それから大好きなのは裸のラリーズ。あと、ヨーロッパで活動してる作曲家で、すごく好きな作品を作ってる人が何人かいるわ。ミキ・ユイ、こじょうひとしとかね。

オススメのフィンランドのアーティストを教えてください。

ここで音楽作りをしてる面白い人たちはすごくたくさんいるんだけど、何人かあげると、Myttys、Kiila、Tomutonttu、Kuupuu、Olimpia Splendid、Lauhkeat Lampaat、Pekka Airaksinen、Hockey Night、Taco Bells、SIIHHI、Pyloris、Elatu Nessa、Lau Nau、Antti Tolvi、Nuslux、Avarusとか…他にもたくさん好きなミュージシャンがいるはずなんだけど出てこないわ。

今後の予定を教えてください。

今は、10月に初演があるダンス・パフォーマンスの曲を書いてるの。あと、来年出したいなと思ってる新しいアルバムのレコーディングと、フィンランドのレーベルPai Tapesのカセットテープの仕事もしてる。去年、夫とのデュオPollotulkki & Hilloampulliでのレコーディングも始めて、今はファースト・アルバムの仕上げにかかってるところよ。時間があればLau NauとKuupuuとのジャムもやりたいわ。私たちのトリオIAXもこの春スタートして、ラウラの旦那さんが毎夏やっているフェス、Kiila International Sound Daysの期間中に、ラウラの近所のチキンシャックでプレイしたのよ。

日本のファンに一言お願いします!

みんなに会えるのを楽しみにしてるわ!


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

I make music as Tsembla and play together with other people in groups such as Kemialliset Ystavat, Pollotulkki & Hilloampulli (with my husband Niko-Matti Ahti) and IAX (with Lau Nau and Kuupuu). I was born in Lulea, a small Swedish coastal town up in the northern bay between Sweden and Finland.

When and how did you start to create the music?

A little more than eight years ago I quit my job in Stockholm and moved to Turku on the Finnish west coast. This was a time of big change in my life, I had left most familiar patterns behind and taken a step into total newness; a new language and environment, new people and ideas, which was a great time to start exploring. Around this time I bought some recording equipment and started to teach myself to compose and record. I've been playing instruments since I was a kid, and in bands as a teenager, but this was my first shot at creating something of my own. I used mainly a cheap kids casio keyboard, an electric guitar, some hand percussion and samples from library records. I also started to make collages to go along with the sounds.

Your latest record "Terror & Healing" is so amazing! How did you make the music of the record?

Thank you! I don't seem to have a very consistent working process, but I often start looking for concrete sound material to use as a base for rhythm or texture. When I find a sound that inspires me I let it guide the rest of the elements ? I try to see what other sounds would fit, contrast and complete it and sort of ride it onwards, doing a lot of overdubbing and editing. I mostly include many first takes and imperfections to keep the music loose. I record on my laptop, but often run the sounds through a sampler and play them from there by the keys, or sequence them, run them through effects. Some instruments I play straight on top of the track. The method varies all the time, so the method is actually not so important. I'll use whatever.

What inspires you to create new music?

Like in the world at large, the paradoxes and tension between pattern and chance, control and chaos, are fruitful, perplexing and full of possibilities.

I feel your sound are consists of various kind of music genres and elements. What kind of music influenced you?

That is exactly it, I find interesting threads in many different musics that are all present in my own sounds. My main influence when I was starting to make music was Moondog, who is a great example of someone creating something personal and new out ideas found from very different sources. I listen to a lot of electronic music, traditional musics from different parts of the world, pop musics of all sorts. Maybe I'm especially drawn to music that combines different traditions, merge electronic and acoustic sound, and self-taught music-makers ? these things resonate with what I'm trying to do myself.

Your recent records were released by New Images. What is New Images for you?

New Images is a small label run by Matt Mondanile, nowadays based in Los Angeles. They release quite an eclectic selection of music, which is something I always appreciate.

What does "Tsembla" mean? Is this Finnish language?

Tsembla doesn't really mean anything. I picked up the word Zembla from Vladimir Nabokov's novel Pale Fire. In the novel it is the name of a made-up country, from where the unreliable narrator claims to be the exiled king, though the reader senses that he might be lying, possibly insane, and probably even dangerous. Tsembla is how you might write it in Finnish and I thought I could be the unreliable creator of it.

You will come to Japan soon. I can't wait! I think this will be your first time visiting Japan. What do you think about Japan?

Japan has for long had a hold on my imagination, so of course I'm very excited to go.

Do you have some Japanese favorite artists?

I've heard a lot of interesting Japanese music from the eighties, artists like Mariah, Yasuaki Shimizu, Midori Takada, Mkwaju Ensemble, that have an interesting approach of combining electronic sounds, traditional or folk musics in a pop context that I can relate to. Then I really like Les Rallizes Denudes. And there are a couple of japanese composers working in Europe whose work I really like, for example Miki Yui and Hitoshi Kojo.

Can you tell me any Finish artists who you recommend?

There are so many inspiring people making music here, but just to mention a few: Myttys, Kiila, Tomutonttu, Kuupuu, Olimpia Splendid, Lauhkeat Lampaat, Pekka Airaksinen, Hockey Night, Taco Bells, SIIHHI, Pyloris, Elatu Nessa, Lau Nau, Antti Tolvi, Nuslux, Avarus... I'm probably forgetting many favorites now.

Please let me know your plan in the near future.

At the moment I'm working on a score for a dance performance with premier in the beginning of October. I'm also recording a new album, which I hope will be ready next year, and working on a tape for the Finnish label Pai Tapes. Last year I started to record as a duo with my husband, Pollotulkki & Hilloampulli, so we are also trying to finish our first album soon. If we have the time, I would also like to go jamming with Lau Nau and Kuupuu. We got started with our trio IAX this spring and played a show in Laura's neighbours' chicken shack during Kiila sound days, a sound festival that Laura's husband arranges every summer.

Please give a message to Japanese fans!

I'm looking forward to meeting you!



INTERVIEW in September 2016
TRANSLATED by Naoko Yamada
TEXT by Masato Hoshino