ERIK K SKODVIN
FEATURE 047

初期Typeの看板アーティストとしても知られていたDeaf Centerの片割れであり、Svarte Greinerでのソロ・ユニットやダーク・アンビエント・トリオのB/B/S/での活動、そしてレーベルMiasmahの運営も行うノルウェーのアーティスト、Erik K Skodvin(エリック・ケー・スコドヴィン)。Svarte Greinerのソロ名義では暗黒なドローン/ノイズでリスナーをちょっぴり怖〜い別次元へと誘っていましたが、この本名名義ではピアノやギター等の生楽器を用い、ある意味心地の良い、漆黒の音響美を緩やかに描いて魅せてくれたのでした。その本名名義では第2作目となる最新作『Flame』を引っ提げて、彼が所属するベルリンのレーベルSonic Piecesの仲間たちと共にいよいよ初来日!そして新潟にもやって来る!




HOMETOWN
Langesund, NO

MEMBER
Erik K Skodvin (SVARTE GREINER, DEAF CENTER, B/B/S/)

LABEL
SONIC PIECES (DE)
MIASMAH (NO)

WEB
ERIK K SKODVIN
ERIK K SKODVIN soundcloud

VIDEO

Cypress Reverb


Neither Dust


Live at Utsuwa, Niigata




experimental room #14

2014 04 19 SATURDAY

Utsuwa

Open 17:30 / Start 18:00

Adv 2500JPY / Door 3000JPY / From Out Of Niigata 2000JPY / Under18 FREE!

live:
OTTO A TOTLAND
ERIK K SKODVIN
RAUELSSON
AUS
TAGUCHI, MASAYUKI

dj:
JACOB

more info: experimental rooms
まずは自己紹介をお願い致します。

僕の名前はErik Knive Skodvin。ノルウェー出身だけど、今はベルリン在住です。Deaf Centerの一人、Svarte Greiner、もしくはMiasmahレーベルの主宰者として知ってくれてる人もいるかな。

音楽をつくるにあたって、どういったものにインスパイアされますか?

夜景、映画、自然、変わった人達、偶然、時間が止まるような瞬間、光と影、捨てられた場所、腐敗、そしてもちろん、一番典型的だけど、愛と喪失、だね。

どんな種類の音楽に影響を受けたと思いますか?

これまで、本当にいろいろな音楽に影響を受けてきた。最初は初期の、Warp Recordsのデモシーン音楽の影響。それから、エレクトロニック・モダン・クラシックにのめり込んでいった。Murcofとか、Marsen Julesとかね。その他の大きな影響といえば、たとえばチェリストのDavid Darlingと、彼のアルバム『Dark Wood』だね。Future Sound of London、Volcano the Bear、そしてSlowdiveなんかにもかなり影響を受けた。これら全てが、ノルウェーの森林、シュールレアリスム、反復音楽、無調音楽なんかのタッチとミックスされてるんだ。

どのようにサウンド構築に興味を持つようになったのでしょうか?

偶然、会うべき人に会ったこと、早い時期からコンピュータにどっぷりはまってきたことを通じてかな。

新しいアルバム『Flame』がもうすぐリリースされますね!このアルバムを作り始めるにあたって、どんなコンセプトがあったのでしょうか?

自分自身の名義でレコーディングするときは、より幅広い影響性と雰囲気を持ってプレイをするようにしている。『Flame』はアメリカーナ、ブルース、ジャズ、サイケデリアのタッチを入れて、それをサウンドトラック的にクラシックやアナログ・エレクトロニックにミックスしてるんだ。2010年の『Flare』のサウンドの続きなんだけど、もっとパーカッシブな方向を向いてるね。

前作、そして新作とSonic Piecesからのリリースですね。このレーベルについてはいかがですか?

素晴らしい美学と人を擁する最高のレーベルだよ。MiasmahとSonic Piecesはオフィスをシェアしてて、彼らとはいつも密に連携してるんだ。

あなたはSvarte Greiner、Deaf Center、B/B/Sとしてのプロジェクトもやっていらっしゃいますが、それぞれのユニットはどんな感じなんでしょうか?

Svarte Greinerは、よりダークな、音、雰囲気、ムーブメント、そして無調性の実験だね。僕のメインのプロジェクト。Deaf Centerは、Otto A. Totlandと共同での、ピアノ、ギター、エレクトロニクスのプロジェクトだね。B/B/Sは、NadjaのギターのAidan Bakerと、パーカッション/エレクトロニクスのAndrea Belfiとの即興トリオだよ。

ノルウェーの音楽シーンは、あなたにとってはどういうものですか?

もう5年ノルウェーには住んでいないからあんまり確かなことは言えないけど、ここで見聞きする限り、けっこう成功しているんじゃないかと思うよ。フリー・ジャズ、メタル、インディーを含む形態では特にね。

もうすぐ日本にいらっしゃいますね!待ち遠しいです!ジャパンツアーについてはどう感じていますか?

相当興奮してるね。ジャパンツアーは長年の夢だったから待ちきれないよ。特に食べ物が楽しみだ!

日本の好きなアーティストはいらっしゃいますか?

横田進、大友良英、World's End Girlfriend、minamo、ボアダムス。横田進は、僕が一番レコードを持ってるアーティストの一人で、『Sakura』、『Grinning Cat』、『The Boy and the Tree』、『Laputa』といったアルバムには、初期に影響されたね。すべてが、僕がいつも戻っていくクラシック・アルバムだ。

今後の活動予定を教えてください。

-Sonic Piecesで『Flare』のフォローアップである『Flame』のリリース。
-Sonic PiecesでDeaf Centerのミニ・ライヴ・アルバムをリリース。
-僕のレーベルMiasmahでいくつかのエキサイティングな新譜リリース。
-あちこちでツアーを計画。
-いろいろなアート・プロジェクトへのサウンド・デザイン。
-おいしいビールを飲んでリラックス、自分自身のケアに努める。

日本のファンにメッセージをお願いします!

みんなにビッグ・ハグを!


+


[ENGLISH VERSION]

First of all, please introduce yourself.

My name is Erik Knive Skodvin, I come from Norway though currently living in Berlin. I'm also known as Svarte Greiner, half of Deaf Center and head of the Miasmah label.

What inspires you to create music?

Nightly cityscapes, films, nature, strange people, coincidences, time stopping moments, lights and shadow, abandoned places, decay and of course the most typical of all, love and loss.

Do you think that you were influenced by any kind of music?

I've been influenced by a lot of different music through the years now. Starting with early demoscene music mixed with Warp records influences. Moving more into electronic modern classical music such as Murcof, Marsen Jules. Other big influences are f.ex cellist David Darling and his album "Dark Wood". Future Sound of London, Volcano the Bear and Slowdive is also big influences. All this mixed with a touch of Norwegian forest, surrealism, repetition and atonality.

How did you become interested in sound construction?

Through coincidences, meeting the right people and immersing myself in computers from an early stage on.

Your brand new album "Flame" will be released soon! What do you have the concept when you start to make this?

When recording under my own name i try to play with a broader set of influences and moods. "Flame" touches on americana, blues, jazz and psychedelia mixing it with classical music and analogue electronics in a soundtracky way. It's a continuance of the sound of Flare but focused more in a percussive direction.

Your solo albums were released from Sonic Pieces. How is the label?

It's a super nice label with great aesthetics and people. I work closely with them as Miasmah is sharing office with Sonic Pieces.

You have some projects as Svarte Greiner, Deaf Center, B/B/S/. How is each of the units?

Svarte Greiner = Darker experimentations with sound, atmospheres, movements and atonality. My main project.
Deaf Center = Project together with Otto A Totland. Piano, guitar & electronics.
B/B/S/ = improvisational trio together with Aidan Baker of Nadja (guitar) and Andrea Belfi (percussion/electronics)

How is the music scene in Norway for you?

I can't say for sure as I haven’t lived in Norway for 5 years now, but from what I see/hear from here it seems to be thriving quite well, especially within forms containing free jazz, metal and indie.

You will come to Japan soon! I can't wait! How do you feel the Japan Tour?

Extremely excited about it. It's been a dream for a long time, so i can't wait. Especially for the food!

Do you have some japanese favorite artists?

Susumu Yokota, Otomo Yoshihide, Minamo, World's End Girlfriend, Boredoms. Though probably Susumu Yokota is the one I have most records from and was an early influence on me with albums like "Sakura", "Grinning Cat", "The Boy and the Tree" and "Laputa". All classic albums I keep going back to.

Please let me know near future plan.

- release "Flame" my follow up to "Flare" on sonic pieces
- new Deaf Center mini live album on sonic pieces
- several new exciting releases on my label Miasmah
- some touring plans here and there
- working on sound design for various art projects
- drink good beer, relax and take better care of myself

Please give a message to japanese fans!

Big hugs to you all!



INTERVIEW in April 2014
TRANSLATED by Naoko Yamada
TEXT by Masato Hoshino